چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
بانك اطلاعاتی زيست بوم حوزه انرژی و محيط زيست با هدف تسریع و تسهیل در دسترسی به جامعه متخصصان حوزه انرژی و محیط‌زیست تهيه و تنظيم شده است.اين بانك شامل اطلاعات تماس و دسترسي دانشگاه‌ها، مراكز علمي و پژوهشی، سازمان‌های و موسسات دولتی، شركت‌های خصوصی، انجمن‌ها و نشريات، پژوهشگران حوزه انرژی و محيط زيست است. در حوزه انرژی بخش‌های انرژي‌های تجديدپذير (انرژی خورشيدی، بادی)، زمين گرمايی، انرژی هسته‌ايی و در حوزه محيط زيست بخش‌های مربوط به فاضلاب و پساب‌های صنعتی، آلاينده‌ها، پسماند و تغييرات اقليمی به صورت جداگانه بررسی و اطلاعات مورد نظر استخراج و جمع‌بندی شده است.

نرم افزارهای ارزیابی اقتصادی نیروگاههای تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی، زیست توده، زمین گرمایی)

با توجه به تجارب پروژه‌های انجام‌شده در گروه انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص تعیین تعرفه و ارزیابی اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور و احساس نیاز به توسعه نرم‌افزارهایی تخصصی برای ارزیابی اقتصادی این نیروگاه‌ها با دقت و سرعت و توان سناریو پردازی بالا با توجه به شرایط و قوانین کشور، ابتدا سلوشن نرم‌افزاری ارزیابی اقتصادی نیروگاه‌های بادی در مرکز توسعه فناوری توربین‌های بادی و متعاقباً پس از ارزیابی مثبت از نتایج حاصله، سلوشن‌های نرم‌افزاری ارزیابی اقتصادی نیروگاه‌های خورشیدی و زیست‌توده و زمین‌گرمایی در گروه انرژی‌های تجدیدپذیر در قالب پروژه تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفتند.
این سلوشنهای نرم‌افزاری پس از بررسی‌های بسیار در خصوص نرم‌افزارهای موجود در دنیا، درنهایت بر اساس مدل دقیق و کاربردی شرکت انرل آمریکا با بومی‌سازی آن با توجه به قوانین و شرایط کشور ایران و البته بهینه سازی و اضافه نمودن برخی توابع و تدقیق و تسهیل روش محاسباتی با استفاده از ماکرونویسی، در قالب نرم‌افزار اکسل با شفافیت و دقت بالا به همراه منوالهای کاربردی آن‌ها تهیه شد و البته همراه با نرم‌افزارها، گزارش‌های ارزشمندی مبنی بر معرفی این تکنولوژیها و شرایط حال و آینده آن‌ها در ایران و دنیا و همچنین آشنایی با فرایندها و قوانین نصب و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در کشور تهیه و ارائه‌شده است.
هدف اصلی پژوهشگاه از تهیه این نرم‌افزارها برداشتن گامی در حد توان برای حمایت از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور و رفع بخشی از چالش‌های موجود پیش روی سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در کشور بوده است. به عبارت روشن‌تر حمایت از سه جامعه هدف در این پژوهش مدنظر قرارگرفته است:
الف) سیاست‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌توانند اثر تصمیمات خود بر شرایط اقتصادی این حوزه را در یک بستر شفاف نرم‌افزاری دنبال کنند و رفتار تک‌تک پارامترهای اقتصادی را به‌دوراز فرضیات و محاسبات پنهان نرم‌افزارهای موجود، با دقت و سرعت بالا بررسی نمایند.
ب) سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌توانند با کمک منوالهای موجود و حداقل اطلاعات و پیش‌نیازها به‌راحتی برای نیروگاه خود سناریو پردازی و بهترین گزینه‌ها را با اطمینان و شفافیت و دقت بالا ارزیابی و انتخاب نمایند.
ج) جامعه دانشگاهیان ما که با بهره‌گیری از این نرم‌افزار که هم‌زمان برگرفته از علم اقتصاد مهندسی و دنیای واقعی و کاربردی انرژی‌های تجدیدپذیر است و البته منطق ریاضی و فرمول‌ها را شفاف در اختیار ایشان قرار می‌دهد، می‌توانند در جهت تربیت نیروهای متخصص در این حوزه‌ها هدفمندتر و موفق‌تر اقدام نمایند و انشاالله کشور در آینده در این مقوله از متخصصان پرشمار و توانمندی برخوردار گردد.
امید که این نرم افزار با کمک به سرمایه گذاران و سیاستگذاران و جامعه دانشگاهیان، سهم کوچکی در برنامه ریزی و توسعه سهل تر و دقیق تر انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور داشته باشد.

 

نرم افزار زمین گرمایی

نرم افزار زمین زیست توده

نرم افزار خورشیدی

نرم افزار بادی


 

گزارش‌های زمین گرمایی

گزارش‌های زیست توده

گزارش‌های خورشیدی

گزارش‌های بادی

• برای دریافت گزارش‌ها با اداره نشر علم پژوهشگاه نیرو هماهنگ نمایند.